Zoeken

Tijd voor een Eerste Kennismaking

UP is geboren in de gedachten van Frederik Van Herterijck, ergens in 2016. Onze 41-jarige Vlaming, afgestudeerd als IT’er, is werkzaam als leiderschapscoach voor een grote financiële instelling. Misschien gaan je wenkbrauwen nu lichtjes de hoogte in en vraag je jezelf af: “Wat heeft hij in hemelsnaam met Televisie te maken?!” …. Niets dus :-).


Frederik, de oprichter, aan het woord

“Nadat in 2016 door een overheidsbesluit de zendtijd van alle erkende religies - inclusief het evangelisch-christelijke geloof - afgeschaft werd op de openbare omroep, hoorde ik maanden later tijdens een autorit van mijn werk naar huis, een stem zeggen “Je moet iets met tv doen”. Ik dacht eerst: ‘waar komt dit nu vandaan?’, schakelde de radio uit en dacht even dat ik gek werd. Tv? Hoe kom ik op zo een idee? Ik heb totaal niets met tv te maken en ik sta niet graag in de schijnwerpers. Die stem kwam steeds terug op de meest onwaarschijnlijke momenten: tijdens meetings op mijn werk, tijdens presentaties die ik gaf, als ik in bed lag. Was dit werkelijk Gods stem? Ik bracht het in gebed bij Hem en geleidelijk aan - dit nam meerdere maanden in beslag- ontwikkelde zich via Hem een visie in mijn hoofd. Twee jaar later startte ik het kanaal ZEVEN mee op met Gospelkerk Refreshed in Vilvoorde. Het resultaat mag er zijn. Een startseizoen van een eerste christelijk Belgisch tv-programma zal binnenkort worden uitgezonden. Ik werkte ook mee aan de opstart van Medianetwerk.Vlaanderen, een netwerk van christelijke organisaties die zich over media willen buigen. UP is aanvullend daarop het technische mediaplatform waar de Vlaming naartoe kan om opbouwende content te bekijken met een knipoog naar boven. Vandaar ook de naam ‘UP’.

Ons vertrekpunt: Godsverduistering


De afgelopen twee decennia kwamen geloof, de kerk en de grote religies meestal negatief in het nieuws door schandalen en terrorisme. God is daardoor steeds meer op de achtergrond geschoven en geloof kreeg steeds meer een negatieve connotatie. Het individualisme nam de plaats in, en het huidige medialandschap van zowel televisie, radio als sociale media spelen hier graag op in door 24/7 entertainment aan te bieden die instant genot en materialisme promoot. De mensen hun aandacht wordt voortdurend afgeleid naar hun producten en diensten, waardoor de mens niet meer hoeft na te denken over de grote levensvragen. Het is zelfs zo dat veel mensen zelfs niet meer beseffen dat er een God zou kunnen bestaan. Merkwaardig genoeg zorgt dit ook wel de laatste tijd voor een hernieuwde drang naar zingeving. Een recente studie toont aan dat er een verband is tussen de “verdwijning” van de kerk en het toenemend aantal mensen die depressief zijn.


Ons doel: Gods licht


Er is een tijd geweest dat je voor een antwoord op de grote levensvragen en de zoektocht naar God, naar de kerk ging. Maar het merendeel van de Belgen zoekt God en de zin van het leven niet meer in de kerk. Men gaat op andere plekken naar zingeving zoeken: yogacursussen, trainingen, mindfulness, facebookgroepen over pakweg depressie, online trainingen psychologie, ... UP wil deze groep mensen, zij die niet meer naar de kerk komen, maar misschien wel vragen hebben aan of over God, op weg helpen. En hopelijk vinden ook zij de weg terug naar onze kerken.


UP is een mediaplatform ter verspreiding van geloof, hoop en liefde.

Films, series, podcasts en andere mediaformats met een knipoog naar omhoog.

© 2019 upmedia.be